50 States Travel

Maatwerk reizen naar Amerika en Canada

4 daagse Citytrip Los Angeles en San Diego

Dag 1  Dinsdag 11 februari 2020

Groom tijdens KLM vlucht Amsterdam - Los Angeles

De wekker ging vanmorgen vroeg om 3:00 uur..  Yes! We gaan weer een paar daagjes naar de US! Om 3:30 uur precies zaten we in de auto onderweg naar Schiphol. Om 5:00 uur moest ik aanwezig zijn bij KLM cargo/dierenhotel om de paarden in te laden in de containers en alles klaar te maken. (denk aan hooinetten vullen voor onderweg en jerrycans water vullen) Het ging allemaal niet zo snel als anders maar om 6:15 uur waren we klaar met de paarden en alle andere werkzaamheden. Er gaan vandaag 6 containers met 16 paarden mee naar Los Angeles.

Het is ongeveer 15 minuten lopen van het cargo/dierenhotel naar de vertrekhal. Eenmaal aangekomen check je in zoals je gewend bent, ga je door de controle, en wacht je totdat je het vliegtuig in mag. Het was nog vroeg dus veel heb ik niet gedaan en de meeste winkeltjes waren ook nog niet open.

Paarden tijdens de vlucht

Mijn vlucht stond gepland voor 9:55 uur. Maar omdat er iets mis was met de rolletjes in het cargo gedeelte van het vliegtuig, om de containers mee in het vliegtuig te schuiven, vertrokken we bijna 50 minuten later dan gepland. Het vliegtuig is een gewoon passagiersvliegtuig met achterin in de staart een cargo gedeelte. Mensen aan boord weten eigenlijk niet dat er zoveel paarden achterin staan.

Elke container heeft 1 groom. Normaal staan er 3 paarden in één container. Als je je paard 'luxer' wil laten vliegen kun je er ook voor kiezen om 2 paarden in één container te vervoeren. Tijdens het opstijgen en landen staan de grooms bij de paarden in de container. Er stond die dag een hele sterkte wind in Nederland. En het opstijgen was ook best heftig voor de paarden. Denk aan turbulentie en veel vrije vallen. Gelukkig was dit na 20 minuten voorbij. Onderweg ga je om de 3 uur naar de paarden toe om water te geven en om eventueel de hooinetten bij te vullen of te verhangen.

Na verder een rustige vlucht en een fijne landing voor de paarden zijn we om 12:00 uur geland in Los Angeles na een vlucht van 10,5 uur. Als je geland bent ben je eigenlijk 'free to go'. De paarden worden verder verzorgd door de mensen daar. Na een vlotte douane en niet hoeven wachten op bagage omdat ik alleen met handbagage vloog, kon ik gelijk door naar 'Ground Transportation'.

Aankomst motel Hollywood / Los Angeles

Omdat ik zo snel klaar was bij de douane moest ik best lang wachten op mijn bus naar Hollywood met LAX FlyAway. Die ging maar 1 keer per half uur en ik moest dus wachten tot 13:15 uur. De bus stopt bij Vine Street dus dat zou betekenen dat ik best een stuk moest gaan lopen naar het motel. Dus pakte in de metro en stapte ik bijna naast het motel uit.

Voor vannacht had ik een motel gereserveerd in Hollywood, namelijk Hollywood Travelodge Vermont/Sunset inclusief continentaal ontbijt. Bijna naast het metro station en bij de bus naar Griffith Observatory. Het ziet er aan de buitenkant wat armoedig uit maar de kamers zijn gewoon netjes met goede bedden. Ook kun je je auto gratis parkeren bij de accommodatie en heeft het een zwembad.

Helaas kwam ik erachter dat ik mijn Amerikaanse oplader vergeten was.. hoezo dom? Dus ging ik eerst opzoek naar een winkeltje die deze verkocht. Ik vond al snel een voordeelwinkel met stekkertjes voor een usb kabel voor $ 3. Mooi! Dat was snel geregeld. Snel de telefoon aan de lader en 'even' wachten.. nou dat even werd een uur en nog was de batterij niet veel opgeschoten. De telefoon maar op vliegtuig stand gezet zodat mijn batterij heel langzaam achteruit ging en ik toch foto's kon maken.

Dinner Hard Rock Hollywood

Ik kreeg toch wel honger, dus pakte in de metro naar Hollywood / Highland. Hier stap je precies uit bij het toeristische deel van Hollywood. Hier zit de Walk of Fame en diverse theaters en restaurants. Ook zit hier een shopping center 'Hollywood and Highland Centre'.

Ik hou zelf helemaal niet van die toeristische drukte dus ging ik een hapje eten bij het Hard Rock Café. Hier bestelde ik 'chicken fingers with fries'.

Ik wilde graag de zonsondergang vanaf Griffith Observatory zien, dus eerst de metro weer terug naar mijn motel en vanaf daar de bus. Deze bus (Dash Observatory) kost maar $ 0,50 enkele reis en met je TAP card zelfs maar

$ 0,35. De TAP card kun je gebruiken in bijna alle bussen en metrolijnen, en moet je ook aanschaffen voor $ 2. Zie het als onze OV chipkaart maar dan een stuk goedkoper.

Eenmaal aangekomen bij het Griffith Observatory was de zon al bijna onder. Maar wat een uitzicht! Prachtig!! Je kunt hier ook vanaf 21:30 uur door een super telescoop kijken naar de sterren/planeten. Helaas moest ik dan te lang wachten en ik was best moe, dus heb ik de bus terug genomen naar het motel.

Hier heb ik lekker gedoucht en daarna ben ik naar bed gegaan.

Griffith Observatory

Dag 2  Woensdag 12 februari 2020

Hike Hollywood Sign en reis naar San Diego

De wekker geeft 3:00 uur aan... **** toch weer heel vroeg wakker. Ik kijk even op mijn telefoon en app wat met het thuisfront en probeer daarna nog even te slapen. Om 5:30 uur vind ik het wel best en begin ik vast met het herinrichten van mijn koffertje. Om 6:30 uur is het tijd voor het ontbijt. Bij deze overnachting zit een gratis continentaal ontbijt bij. Voor de mensen die nog nooit in Amerika zijn geweest... dit is een heel simpel ontbijt. Denk aan koffie/thee of appelsap, een broodje om te roosteren en iets van een appel of een banaan. Ik neem appelsap, 3 geroosterde broodjes met pindakaas en een banaan, daarna zit ik ook goed vol. Rond 7:45 uur check ik uit en reserveer ik een Uber.

De Uber komt vrij vlot en binnen 20 minuten rijden we naar mijn meeting point voor de hike naar het Hollywood Sign. We hebben een mooi klein groepje, een meisje van rond mijn leeftijd uit Japan en een stel van rond de 50 jaar uit Engeland. De hike is totaal heen en terug 7 km. We begonnen simpel, we grapten onderweg nog, dat het best meeviel. Maar vrij kort daarna moesten we toch flink klimmen. Ik vond het goed te doen. Gelukkig is het rond deze tijd van het jaar niet zo warm rond de 20 graden. Met 30 + graden lijkt me dit een stuk zwaarder.

Hollywood sign

Downtown Los Angeles

Bovenaan de top heeft onze tour guide nog een aantal foto's gemaakt van ons, en daarna begon onze trip terug naar beneden. De hike zou in totaal 2,5 uur duren maar omdat wij natuurlijk al een uur eerder waren begonnen dan gepland stonden we om 11 uur alweer bij ons beginpunt in plaats van rond 12 uur. Mijn bus naar San Diego vertrok pas om 14:00 uur. Ja daar sta je dan met je handbagage koffer en rugtas en nu? Onze tour guide had nog wel een leuk idee om heen te gaan namelijk naar de Grand Central Market in Downtown Los Angeles. Mijn bus vertrok namelijk ook vanuit Downtown LA (Union Station).

Dus via de hotspot van de tourguide een Uber geregeld en op naar Downtown LA.

De Grand Central Market viel me wat tegen maar ik heb iets te eten gehaald en ben lekker even op een terrasje gaan zitten in de zon. Gratis Wifi dus nog even gebeld met het thuisfront.

Union Station Downtown Los Angeles

Het was toch nog 20 minuten lopen naar Union Sation en omdat ik toch gratis Wifi had maar even gekeken of er ook een bus die kant op ging. En ja die ging gelukkig. Aangekomen op Union Station eerst maar even gekeken vanaf waar mijn bus ging want het station is heel groot.

Precies om 14:00 uur vertrok de Flixbus naar San Diego! Ik heb €4,50 betaald online voor een enkele reis. Geen geld dus. De rit zou 3 uur duren.

Flinke file onderweg, en rond 17:30 aangekomen in San Diego Seaport Village. De benenwagen genomen naar het hotel en daar eerst even neergeploft op bed. De beentjes waren best wel moe. Maar voor vanavond hadden we nog een tour op de planning staan, dus snel omkleden en weer door....

Uber weer terug naar Seaport Village genomen (want 20 minuten lopen had ik echt geen zin meer in) vanwaar de tour zou vertrekken. Ik had thuis deze San Diego City Lights Night tour al geboekt. De tour zou 1,5 uur duren en de trolley zat vol. Gelukkig wel verwarmd want 's avonds koelt het nog flink af in februari. De enige stop tijdens deze tour was bij Coronado Ferry Landing. Hier had je een prachtig panoramisch uitzicht over de verlichte stad. Na de tour mocht je blijven zitten als je naar je hotel gebracht wilde worden, top service, scheelt weer een Uber ritje.

San Diego Skyline

Uitzicht vanaf dakterras hotel San Diego

Mijn hotel voor deze nacht was Gaslamp Plaza Suites inclusief gratis continentaal ontbijt. Bij het inchecken kreeg ik nog een upgrade naar een grotere kamer. Mooie ruime kamers met klein keukentje, heerlijk bed en nette badkamer. Dit hotel ligt centraal in het centrum (Gaslamp) van San Diego.

Na de tour nog even naar het dakterras geweest van het hotel. Hier heb je een prachtig uitzicht over de stad. Snel gedoucht en rond 22:00 uur naar bed gegaan.

Het was een lange dag, maar wel heel veel gezien en gedaan.

Dag 3  Donderdag 13 februari 2020

San Diego Scenic tour en reis terug naar Los Angeles

En weer was ik vanmorgen heel vroeg wakker. Dan maar even appen met het thuisfront en daarna weer proberen te slapen. Dat ging helaas niet meer dus snel eruit!

Uitzicht vanaf dakterras hotel San Diego

Ik stap het bed uit en kan bijna niet lopen. Mijn kuiten hebben zoveel spierpijn... dit heb ik nog nooit gevoeld. Maar niet zeuren en door want vandaag hebben we een city tour door San Diego.

Rond 7:00 uur de lift naar de bovenste verdieping genomen voor het ontbijt. Eveneens hier een simpel ontbijt. En weer appelsap, 3 geroosterde broodjes met pindakaas en een appel genomen. Het wordt weer een prachtige dag en dus prachtig uitzicht over de stad vanaf het dakterras.

Koffer weer ingepakt en alles klaar gemaakt voor vandaag. Uitgecheckt in het hotel en gelukkig mocht de koffer daar gratis blijven staan tot vanmiddag.

Om 9:30 uur stond er een San Diego City Tour op de planning. Omdat ik nu geen auto heb en toch zoveel mogelijk van de stad wil zien. Gelukkig weer een klein groepje voor de tour, met mij erbij 6 personen. Dat is wel het voordeel dat er nu niet zoveel toeristen zijn als in de zomer.

De eerste stop was La Jolla. La Jolla is een kleine wijk aan zee die bekendstaat om zijn ruige kustlijn. Er staan hier alleen maar dure en prachtige huizen. Een huis hier in deze wijk kost minimaal een miljoen. We mogen hier bij de kust er even uit bij een baai met veel zeeleeuwen. Er liggen ook veel jongen tussen. En er werd zelfs één geboren voor onze neus.

La Jolla

De volgende stop; Mount Soledad National Veterans Memorial. Hier worden mensen herdacht die tijdens oorlogen of missies omgekomen zijn. Het hele monument zit vol met natuurstenen plaatjes waar alle mensen opstaan. Indrukwekkend om alle verhalen te lezen en de foto's te zien. Op het moment dat wij er waren werd er ook een soort ceremonie gehouden. Ik denk zelf een herdenking van een familielid.

Mount Soledad National Veterans Memorial

De volgende stop; Old Town, een stukje historie. Je vindt hier vele winkeltjes, restaurants en musea's. Hier heb ik een rondje gelopen maar vond het niet heel bijzonder. Dus nog even een kwartiertje op een bankje gezeten ' mensen kijken '. Onze volgende bestemming was Balboa Park. Dit is een groot stadspark in San Diego, en er zijn maar liefst meer dan 16 museum's. Wij kregen natuurlijk veel te weinig tijd om het hele park door te lopen, maar genoeg om een goede indruk op te doen. Hier kun je wel een hele dag doorbrengen. Er zit zelf een dierentuin in dit park.

Balboa Park San Diego

Onze laatste stop was Coronado Island. Om hier de komen moet je eerst de brug over die San Diego en Coronado Island verbindt. Als je hierover heen rijdt zie je zelfs Tijuana (Mexico) in de verte. We stopten bij het strand, waar we een rondje gelopen hebben. Onze tour guide heeft veel verteld, maar veel ben ik alweer vergeten. De foto's zeggen denk ik genoeg.

Coronado Island San Diego

Na de tour zijn we weer afgezet bij ons beginpunt. Het was ondertussen al 14:00 uur dus ben ik eerst iets gaan eten in Seaport Village. Een klein gezellig winkel en eet complex aan het water naast de San Diego Bay.

Om 16:00 uur vertrok mijn bus weer naar Los Angeles vanuit Old Town. Ik moest mijn koffertje nog ophalen in het hotel en daarna heb ik nog even 20 minuten op het bankje bij het hotel gezeten om nog wat bij te lezen op whatsapp (wifi via hotel). Uber besteld naar Old Town en hier gewacht op de bus. Het was allemaal niet super goed aangegeven maar het is goed gekomen.

Ik was uitgegaan van een lange rit omdat we middenin de spits weg gingen. Gelukkig heb ik een aantal uren geslapen en toen ik wakker werd waren we al bijna in Downtown LA (Union Station). Het was ondertussen al wel 20.00 uur en ik moest nog naar Venice Beach zien te geraken. Dus met de wifi vanuit de bus  een Uber geregeld naar Venice Beach, wat nog 45 minuten rijden was. Ik had voor vannacht een hostel geboekt, voor het eerst in mijn leven (PodShare Venice). Ik wist echt niet wat ik moest verwachten. Maar voor de prijs kon ik het niet laten (omdat ik laat aankwam en vroeg vertrok). Het voelde allemaal wat ongemakkelijk, gelukkig kreeg ik een bed toegewezen die een beetje afgezonderd was van de rest. Ze verontschuldigde zich er ook nog voor, nou geen probleem hoor haha! Snel even gedoucht en daarna ogen dicht. Het was weer een lange dag met veel indrukken.

Dag 4  Vrijdag 14 februari 2020

Venice Beach en Santa Monica, reis naar terug huis

De laatste dag was weer aangebroken. Wonder boven wonder heb ik nog goed geslapen ook. Van 22:00 uur tot 10:00 uur moet je eigenlijk stil zijn. Ja.. ik ga niet tot 10 uur wachten totdat iedereen een keer wakker is. Dus heb me rustig aangekleed en naar de receptie gelopen. Daar waren meer mensen al in de weer, dus ik was niet de enige. Vooraf zag ik dat je hier ook fietsen kon huren voor $ 10 per dag. Omdat ik nog 2 uurtjes vrij te besteden had voordat ik weer naar het vliegveld moest heb ik deze gehuurd. Via Venice Beach ben ik naar Santa Monica gefietst. En daar ben ik even over de pier heen gelopen.

Podshare Venice

Santa Monica pier

Venice sign

Toen was het helaas alweer tijd om terug naar het hostel te gaan. Fiets weer ingeleverd en een Uber geregeld om mij naar het vliegveld te brengen. Mijn vlucht ging om 13:55 uur met KLM. Als je terug vliegt als ' non working groom ' vlieg je Standby. Dit betekend dat je een stoel krijgt bij de gate. Zit het vliegtuig vol kun je dus niet mee, en probeer je het een dag later. Gelukkig heb ik dit zelf nog nooit gehad. Want ik plan het altijd zo in dat ik op zaterdag weer thuis ben. En vanaf maandag gewoon weer kan werken.

Vanmorgen vroeg toen ik wakker werd had ik al even gekeken of ik alvast online in kon checken. Dit kon. En ik kon zelfs mijn stoel al vastleggen. Dus waarschijnlijk was er plek zat. En ik werd even heel blij toen het bleek dat mijn stoel Business Class was. Vorige keer (november 2019) vloog ik ook BC terug maar dit kreeg ik toen pas te horen bij de gate.

Op het vliegveld hadden ze alles versierd voor Valentijnsdag. Overal ballonnen bij de incheck balies. Leuk gezicht nog nooit eerder meegemaakt. De vrouw achter de balie gaf aan dat ik kon wachten in de Business Class lounge. Oehh dat is top. Lift naar boven genomen (na alle controles) en relaxed gewacht totdat mijn vlucht vertrok. Je kan hier gewoon gratis eten en drinken pakken.

Toen was het alweer tijd om naar de gate te gaan. Ik heb weer een heerlijke terug vlucht gehad. Heerlijk geslapen (languit) en goed gegeten. Je kan zelfs op je sokken naar de WC. Dat zou ik in Economy Class toch echt niet aandurven... Ik ben zelf niet zo'n grote eter (lust niet veel) dus dat chique voedsel in BC is niet aan mij besteed. Je krijgt namelijk 3 gangen. En ONBEPERKT drinken. Als ik dan al 3x nee heb gezegd tegen de steward voel ik mezelf gewoon bezwaard om weer nee te zeggen. ' Kan ik je dan echt niets aanbieden '...

Na een vlucht van 10 uur landen we op zaterdag weer in Amsterdam. Het was weer een geslaagde trip.